onsdag 3 juni 2015

Spelmissbruk vs Bipolär sjukdom.

Åter till att spelberoendet eller beroenden i allmänhet är väldigt likt andra psykiska sjukdomar!

En Bipolär sjukdom innebär att man är både manisk och depressiv, vilket jag tycker stämmer väldigt bra in på en beroendeperson.
Jag kan bara prata för spelmissbrukares skull, och just den här liknelsen stämmer fruktansvärt bra in på mig.

När jag var aktiv så blev jag manisk direkt när jag började spela, jag satt och tryckte på slotsmaskinerna tills alla mina pengar var slut, och det kunde pågå hur länge som helst!
Jag gjorde allt för att få spela!
Jag ljög om att jag var tvungen att sitta på toa länge bara för att få spela, flera gånger om dagen.
Jag spelade när jag gick ut med hunden.
Jag spelade precis hela tiden när jag hade pengar till det.
Och jag kände mig lycklig i det maniska, som att jag svävade på moln.
Jag hade panik när pengarna var slut, och det blev som en mani att skaffa mer.

Efter det maniska beteendet i spelet och att skaffa fram pengar så kom depressionen.
Jag hade sån fruktansvärd ångest och skam i kroppen. Jag visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen.
Jag betedde mig som en idiot mot mina närmaste.
Jag förstår att folk tar sitt eget liv av detta.

Ändå är det ingen som tar det på allvar!
Det finns en "vård", och det finns anonyma föreningar som drivs av eldsjälar.

Men vart tar samhället och politikerna sitt ansvar?
En öppen vård hjälper inte för att fånga upp folk som sitter framför datorn hemma och tänker att alla pengar man har förlorat går att vinna tillbaka!
Det måste finnas en bättre hjälp. Ett system som såna som oss blir lockade av...
Ett system som erbjuder något mer.
I slutändan är det pengarna som betyder något för oss spelberoende.
Vi vet att det går att vinna på våra spel, det är därför vi spelar.
Men det vi inte inser är att vi kommer att spela upp vinsten oavsett hur mycket vi vinner.
Vi har ett maniskt beteende.

Ett förslag skulle kunna vara att kronofogden får som uppgift av politikerna att ge oss spelberoende en deal innan det är försent.
Att man kan ansöka om något som innebär en skuldsanering inom ex antal år om man går en behandling för sitt beroende.
Det kanske skulle locka fler i alla fall?

För många framöver kommer denna sjukdom att leda till döden. Det finns ett så stort mörkertal av spelberoende i sverige som sitter hemma och funderar på att ta sitt liv så det är helt sjukt.
Jag hör om det varje gång jag går på ett möte, precis varje människa där har någon gång funderat eller försökt att ta sitt liv, och många innan har också gjort det.
Ändå så ser vi tv-reklamer, affischer och hör om spel varje dag.

Ett beroende leder tillslut till döden, om alla kunde få in det i skallen så skulle detta tas på större allvar.
Det går inte bara att sluta vara sjuk!

Tack för ordet!

1 kommentar: