lördag 6 juni 2015

Skillnader.

God kväll!
Tänkte berätta om lite erfarenheter i mitt eget beroende.
Jag har varit aktiv i mitt beroende i ca 8 år, och haft ett uppehåll på 3 år innan jag slutade nu igen.

Och jag har upplevt stora skillnader mellan gångerna jag slutat spela.
Den förra gången jag slutade spela så höll jag mig bara borta från spel. Jag ville fortfarande spela men gjorde det inte för andras skull.
Den gången gjorde jag detta på egen hand, utan något stöd eller någon som förstod beroende.
Det var ingen som kunde dela med sig av sina erfarenheter, ingen som påminde mig om hur illa det är och ingen som visade vad man ska göra...

Den här gången vill jag inte spela!
Det bästa jag har gjort i hela mitt liv är att gå 12 stegsprogrammet.
Jag har fått lära mig att det inte bara är att hålla mig borta från spel.
Jag lär ändra på mina beteenden, jag måste ändra på mina rutiner och jag måste ändra en del av min personlighet.
Det är inte bara att sluta spela. Det handlar om mycket mer än så!
Om du bara tar bort det du är beroende av men inte alla beteenden osv, så blir det som att lägga en köttbit framför en hund och säga åt den att inte äta upp den.
Förr eller senare så kommer hunden att bli för frestad och äta upp köttbiten ändå.

Om man inte är beredd att jobba med sig själv så kommer man bara att skjuta upp problemet.
Det kanske inte blir så för alla, men sitter man verkligen fast i ett beroende som är så starkt så kommer man inte att kunna sluta utan hjälp.

Jag tar hjälp av 12 stegsprogrammet och GA. Båda två är min högre makt!
Det är dessa som påminner, hjälper och låter mig dela utan att bli dömd.

Så mina tips till er spelberoende där ute är, Sök hjälp, ta till er av alla tips, var ärliga mot er själva, se till att hitta er "Högre makt" och sluta spela för er egen skull.

Ha en härlig fortsättning på lördagen nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar